Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Parkeringsnormer och mobilitetstjänster för hållbar mobilitet

Hållbarhetsutmaningar relaterade till mobilitet i städer kan inte enbart lösas på teknisk väg. De behöver kompletteras med beteendeförändringar. Lösningar som syftar till att ändra resebeteende består ofta av en kombination av begränsningar för privat bilism och attraktiva alternativ som mobilitetstjänster. Syftet med detta projekt är att studera betydelsen av att kombinera begränsade parkeringsmöjligheter med mobilitetstjänster för att uppnå en hållbar mobilitet.
Projektet är uppdelat i två delprojekt. Syftet med det första delprojektet är att identifiera nyckelfaktorer bakom miljöpåverkan av människors mobilitetsmönster genom att samla in och analysera kvantitativ data från enkäter skickade till Wallenstams hyresgäster. Wallenstam har erbjudit sina boende en mobilitetstjänst. Resultaten från enkäterna kommer att användas, i delprojekt två, för att utforma fallstudier för att få en djupare förståelse av dessa faktorer och hur aktiviteter och mobilitet samspelar. En av fallstudierna är ett nytt bostadshus utan privat parkering som Riksbyggen bygger.
Projektet är ett samarbete mellan forskare vid Chalmers och Göteborgs Universitet i samverkan med representanter från bostadsbolag (Wallenstam, Riksbyggen) och kunskapscentra (Johanneberg Science Park och Mistra Urban Futures). En kontinuerlig dialog med dessa parter kommer att öka relevansen för nyckelaktörer och samhället.

Medverkande forskare

Frances Sprei, projektledare, Chalmers
Ulrika Holmberg, CFK

Finansiering

Formas, 2,9 miljoner SEK

Projekttid

2018-2020
 

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-11-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?