Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ökad öppenhet i produktionskedjan - ett verktyg för konsumenter eller företag?

Nyhet: 2018-04-06

Öppenhet och transparens i produktionskedjan sägs vara ett verktyg för konsumenter att sätta press på ett företag att agera mer etiskt. Men en studie av öppenhetsinformation i ett specifikt företag visar att konsumenterna inte använde informationen för att utöva påtryckningar. Snarare blev öppenheten ett tecken på att företaget tog ansvar vilket ökade viljan att konsumera.

Den ökade öppenheten i det här fallet innebar alltså inte någon risk för företaget, utan blev snarare ett verktyg för ökad vinst, skriver forskare på vår forskningsblogg: digitalkonsumtion.com.

 

AV:

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2011-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?