Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Ny forskarblogg om digital konsumtion

    [2018-01-15] Konsumtionen blir alltmer genomsyrad av digital teknologi och digitala lösningar. Idag är smartphones, appar, sociala medier och QR-koder en integrerad del av konsumtionen. Detta får såväl sociala och kulturella som ekonomiska konsekvenser och digital konsumtion är därför ett område som intresserar många forskare.På Centrum för konsumtionsvetenskap finns projektet Digcon ¿ digitaliseringen av konsumtionskulturen, och detta projekt har nu fått sin egen blogg: digitalkonsumtion.com

  • Konsumtionsrapporten: Restaurangscenen lockar fler kvinnor

    [2017-12-14] Svenska konsumenter spenderar allt mer pengar på restaurang- och kafébesök. Den här konsumtionskategorin ökade med 4,9 procent under 2016 jämfört med 2015. En förklaring är att fler kvinnor går på restaurang ofta. I stort ökade den svenska konsumtionen med två procent under 2016. Det visar statistik sammanställd i Konsumtionsrapporten 2017 som ges ut av Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

  • Nytt projekt: The Culture Hub

    [2017-12-04] Kultur och stadsutveckling är ett fält som forskare på CFK har byggt upp under senare år. Helene Brembeck och Niklas Sörum har i samarbete med Stadsmuseet och kulturförvaltningen genomfört fyra pilotstudier som undersökt kulturarv och konsumtionskultur. Nu tar samarbetet ett ytterligare steg med ett tvåårigt projekt, ¿The Culture Hub¿, som fick en flygande start genom en spännande resa till Kisumu i Kenya. Det hela sker inom ramen för forskningsplattformen Mistra Urban Futures.

  • Nytt forskningsprojekt om bilparkering och hållbar mobilitet.

    [2017-11-15] Ulrika Holmberg från CFK och Frances Sprei från Chalmers tekniska högskola har fått 2,9 miljoner från Formas för det treåriga projektet Parkeringsnormer och mobilitetstjänster för hållbar mobilitet, som genomförs i samarbete med representanter för bostadsbolag och kunskapscentra.

  • Nytt forskningsprojekt: Alternativa matmarknader

    [2017-11-13] Christian Fuentes och Maria Fuentes har fått 3 miljoner kronor från Formas för projektet Alternative Food Markets: Promoting new modes of food provisioning and consumption. Projektet pågår i tre år och syftar till att utveckla ny fördjupad kunskap om hur alternativa livsmedelsmarknader kan organiseras, upprätthållas och utvidgas.

  • Hallå där Karolina Westling...

    [2017-11-07] Hallå där Karolina Westling, arrangör av symposiet den 27 november på temat Barn och unga i möte med visuell kultur.

  • Intervjuad om vegansmink och lyx

    [2017-11-01] Magdalena Petersson McIntyre, docent och forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap, har intervjuats av tidningen Daisy Beauty om trenden med veganskt smink, samt om vilken roll lyxkonsumtion fyller för konsumenter.

  • "Svensk integrationspolitik väldigt top-down"

    [2017-10-25] Den 26 oktober samordnade Andreas Diedrich ett panelsamtal på Svenska ambassaden i Washington om migration. På uppdrag av Center for Global Migration, Göteborgs universitet, presenterades svensk forskning om migration och arbetsmarknadsintegration av utrikes födda. Bland annat pratade han om den svenska integrationsmodellens fokus vid mätbarhet och vilka konsekvenser det får.

  • Många nyanser i hållbar matkonsumtion

    [2017-10-24] Ofta framställs konsumenten både som en del av problemet och lösningen på hur vi ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. Men vilken förmåga att handla grönt har egentligen konsumenter? Ingrid Stigzelius har skrivit en doktorsavhandling i ämnet och hävdar att den gröna konsumenten inte på förhand bör ses som antingen passiv eller aktiv, utan snarare som ett kollektivt resultat av olika aktörer som på olika sätt bidrar till hur vi agerar mer eller mindre hållbart i vår vardag. I detta samspel formas den gröna konsumenten, samtidigt som konsumenten också är med och formar grön konsumtion.

  • Varför beter vi oss inte hållbart (även fast vi vill)? - ledtrådar från konsumtionsdagböcker

    [2017-10-19] Varför och hur shoppar vi? Centrala frågor om man vill påverka konsumenter att agera mer hållbart. I ett sökande efter svar har Magdalena Petersson McIntyre och Anna Wester analyserat ett unikt material bestående av konsumtionsdagböcker där människor reflekterar kring sin egen konsumtion. I det här blogginlägget på GRI-bloggen diskuterar de sina resultat (på engelska).

Fler nyheter

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?