Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • Flera hinder för appar som vill göra oss till etiska konsumenter

    [2018-10-22] Kan appar göra oss till mer etiska konsumenter? Potentiellt ja, men det finns flera hinder enligt en studie som har tittat på tre appar inom kategorin etisk konsumtion.

  • Så påverkas konsumtionssamhället av digitalisering

    [2018-10-11] Digitalisering har förändrat såväl vad vi konsumerar som hur vi konsumerar, när och av vem. Nu finns temanumret av Kulturella perspektiv om digital konsumtion med bidrag av forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Gothenburg Research Institute tillgängligt att läsa online.

  • "Negativ bild av bekvämmat bör omprövas"

    [2018-09-05] Convenience food, eller bekvämmat, har länge associerats med lathet, ohälsa och omoral och från myndigheters sida får den ofta skulden för stora samhällsproblem. Men bilden bör omprövas menar forskare i en ny bok om den bekväma maten.

  • Planeringsbidrag: Musikfestivalen som butikens förlängda arm

    [2018-05-30] Olle Stenbäck har fått planeringsbidrag (90 000 kronor) för att skriva en ansökan för en studie av hur sponsorrelationer mellan företag och musikfestivaler förändrats. Förutom att synas med sin logo är det nu vanligt att varumärken och butiker approprierar själva det fysiska utrymmet på musikfestivaler.

  • Planeringsbidrag: Psykologiska faktorers betydelse för köpbeteenden

    [2018-05-30] Magnus Roos och Magnus Jansson har fått planeringsbidrag för att skriva en ansökan om medel till en studie som undersöker psykologiska förklaringar till olika köpbeteenden. De psykologiska koncept som ansökan kommer att fokusera på är värderingar och personlighet.

  • Så blir ett barnbibliotek om barn själva får bestämma

    [2018-05-23] När den nya barnavdelningen på Malmö stadsbibliotek skulle utformas var barnen delaktiga i processen. Forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap följde arbetet och har utvecklat en modell för delaktighet.

  • Ökad matglädje för äldre med digitaliserad matmarknad

    [2018-05-02] När åldern gör det svårt att ta sig till matbutiken själv tappar många äldre matglädjen. Kan matbutiker online och andra digitala verktyg vara lösningar? Det ska forskare på Centrum för konsumtionsvetenskap studera.

  • Ökad öppenhet i produktionskedjan - ett verktyg för konsumenter eller företag?

    [2018-04-06] Öppenhet och transparens i produktionskedjan sägs vara ett verktyg för konsumenter att sätta press på ett företag att agera mer etiskt. Men en studie av öppenhetsinformation i ett specifikt företag visar att konsumenterna inte använde informationen för att utöva påtryckningar. Snarare blev öppenheten ett tecken på att företaget tog ansvar vilket ökade viljan att konsumera. Den ökade öppenheten i det här fallet innebar alltså inte någon risk för företaget, utan blev snarare ett verktyg för ökad vinst, skriver forskare på vår forskningsblogg: digitalkonsumtion.com.

  • Vem är den svenske "foodien"?

    [2018-02-21] Under de senaste åren har restaurangkonsumtionen vuxit mycket. En förklaring är ett allmänt ökat intresse för mat och för restaurangscenen i stort. Ökningen har bland annat skett i samklang med uppkomsten av den så kallade "foodien". Sofia Ulver, docent i marknadsföring vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet, reder ut begreppen och analyserar den ökande restaurangkonsumtionen.

  • Ny forskarblogg om digital konsumtion

    [2018-01-15] Konsumtionen blir alltmer genomsyrad av digital teknologi och digitala lösningar. Idag är smartphones, appar, sociala medier och QR-koder en integrerad del av konsumtionen. Detta får såväl sociala och kulturella som ekonomiska konsekvenser och digital konsumtion är därför ett område som intresserar många forskare.På Centrum för konsumtionsvetenskap finns projektet Digcon ¿ digitaliseringen av konsumtionskulturen, och detta projekt har nu fått sin egen blogg: digitalkonsumtion.com

Fler nyheter

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?