Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ungt kulturarv - barn och representationer av barndom på museer

De kulturhistoriska museernas främsta uppdrag är att förvalta och tillgängliggöra vårt gemensamma kulturarv. Kulturarv är ett laddat begrepp som rymmer föreställningar om arv som i arvegods, härkomst samt att bevara vår historia. Men vems historia är det som lyfts fram i ett mångkulturellt samhälle, och vem tillgodogör sig det kulturarv som visas upp?

Syfte
I det här projektet är vi intresserade av vad som kommuniceras i olika kulturarvsinstitutioner och hur detta förstås av målgruppen barn. Projektet är uppdelat i tre teman som också blir synliga i projektets syfte: att undersöka på vilket sätt kulturarv förmedlas till barn, hur barns roll i historien lyfts fram på museerna, samt hur barn får tillgång till och uppfattar det som museerna förmedlar.
Våra frågor är:

  • Vems kulturarv är det som lyfts fram i ett mångkulturellt samhälle, och vilka värderingar om historia, kultur, samhälle förmedlas därmed implicit?
  • Hur görs ålder och generation då historiska skeenden presenteras?
  • Hur ser barns tillgång till kulturarv ut idag och hur tolkar barn det som museerna väljer att förmedla?
  • Hur uppfattar barn museernas användning av digital teknik riktad till barn och vilken plats har historisk kultur på museum i barns vardagsliv?
     

Medverkande forskare

Sandra Hillén, CFK
Ylva Ågren, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, GU

Finansiering

Riksantikvarieämbetet

Länkar

Kontakt:
Sandra Hillén
Ylva Ågren

 

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?