Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Re:heritage - Cirkulering och kommodifiering av ting med historia

Idag marknadsförs ting med historia i en rad olika sammanhang: från loppmarknader, secondhand- och retroinriktade affärer till exklusiva vintagebutiker eller butiker på nätet. På vilket sätt får begagnade föremål sitt ekonomiska, historiska och känslomässiga värde? Hur cirkulerar de på secondhandmarknaden och vilken betydelse har platsen, de gator, loppmarknader och byggnader där försäljningen äger rum?

Projektet är uppdelat i delstudier med olika perspektiv. Helene Brembeck och Niklas Hansson från Centrum för konsumtionsvetenskap kommer att fokusera på vad som händer på marknadsplatsen där föremålen byter ägare. Hur ser relationen mellan köpare och säljare ut, hur marknadsförs föremålen och hur får föremålen ett värde både i ekonomiska termer och som föremål med historia?

I de andra delstudierna läggs fokus på föremålen som cirkulerar och platserna i form av stråk, lokaler och byggnader. Dessutom görs en jämförande studie med Storbritannien. Forskargruppen kommer att utveckla teori utifrån forskningsresultaten och i samarbete med Göteborgs Stadsmuseum kommer det att anordnas öppna seminarier för att bjuda in allmänheten att medverka i projektet.

Medverkande forskare från CFK

Helene Brembeck, professor etnologi
Niklas Hansson, forskare etnologi

Övriga medverkande från Göteborgs universitet

Anna Bohlin, projektledare, Institutionen för Globala studier
Staffan Appelgren, Institutionen för Globala studier
Ingrid Martins Holmberg, Institutionen för kulturvård
Anneli Palmsköld, Institutionen för kulturvård

Medverkande från Storbritannien

Nicky Gregson, University of Durham
Mike Crang, University of Durham

Finansiering

Vetenskapsrådet

Projekttid

2014-2017

Publikationer

Hansson, N. ; Brembeck, H. (2015). Market Hydraulics and Subjectivities in the “Wild”: Circulations of the Flea Market. Culture Unbound. Journal of Current Cultural Research. 7 (1) s. 91-121.

Liimatainen, M. (2015). En dag på Magasinsgatan - Resultat från en stadssittning. Göteborg: University of Gothenburg.

Liimatainen, M. (2015). Pop Boutique – en värld av återbruk av mode på Re:heritagemarknaden.

Brembeck, H. ; Hansson, N. (2014). Marketization of cultural values: using nostalgia as sales pitch, Association of Critical Heritage Studies second biannual conference, Canberra, ACHS, 2-4th December 2014

 

 

 

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?