Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hållbar shopping i det digitala samhället - en studie av gröna appar

Projektet fokuserar på gröna appar och deras roll i den hållbara konsumtionen. Digitaliseringen av samhället har inneburit en fundamental förändring för hur vi handlar och konsumerar. Websidor och appar används för att jämföra priser, läsa på om favoritmärken och köpa produkter. Vad innebär det för den hållbara konsumtionen?

Syftet med projektet är att undersöka, beskriva och konceptualisera på vilka sätt gröna appar möjliggör hållbar shopping. Centrala frågor är: På vilka olika sätt kan gröna appar används? Vilka funktioner har de? På vilka sätt möjliggör och förändrar apparna hållbar shopping?

Detta kommer att undersökas i en etnografisk studie där intervjuer, observationer och textanalyser kombineras för att få en förståelse för hur hållbar shopping går till i det digitala samhället och vilken roll gröna appar har. Mer specifikt kommer fältarbetet att innefatta: (l) Intervjuer med designers/beställare av gröna appar (2) Intervjuer med konsumenter som använder gröna appar (3) En närläsning och analys av själva apparna.

Medverkande forskare

Christian Fuentes, företagsekonomi

Finansiering

Adlerbertska forskningsstiftelsen. Christian fick stipendiet som anställd på Företagsekonomiska institutionen.

Projekttid

2014-2015

Publikationer

Sörum N & Fuentes, C (2016) ”Materialiserad moral: Smartphone, applikationer och etisk konsumtion” Kulturella perspektiv, (25)2, 6-15

Fuentes, C. (2016) Play a Game, Save the Planet: Gamification as a way to promote green consumption. In Dymek, M & Zackariasson, P (Eds.) The Business of Gamification: A Critical Analysis. Routledge: New York and London (p 144-160)

Länkar

Kontakt

Christian Fuentes

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?