Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Digcon - Digitaliseringen av konsumtionskulturen

Syftet med projektet är att undersöka de sociala, kulturella och ekonomiska konsekvenserna av konsumtionens digitalisering. I det internationella tvärvetenskapliga projektet samverkar forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Université Tolouse II.

För att förstå digitaliseringens effekter på konsumtionskulturen är det nödvändigt att studera både teknologiernas och konsumtionsvarornas sociala och kulturella sammanhang, de tillverkare och marknadsförare som tagit fram och spridit teknologierna samt de konsumenter som förväntas använda dem.

Projektet består av fem delstudier och bygger på kvalitativ metodologi med en kombination av arkivstudier, etnografiska metoder (observationer, djupintervjuer, virtuell etnografi), samt innehålls-, bild- och textanalyser. Resultaten kommer att avrapporteras i artiklar och en antologi.

Medverkande forskare

Magdalena Petersson McIntyre (projektledare), CFK
Lena Hansson, CFK
Niklas Hansson, CFK
Johan Hagberg, Centre for retailing
Hans Kjellberg, Handelshögskolan i Stockholm
Franck Cochoy, Université Tolouse II samt gästprofessor vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet

Finansiering

Vetenskapsrådet

Projekttid

2013-2016

Publikationer

Artiklar:

Petersson McIntyre, M. (2016). Big data, konsumenten och vad som hände med "bara titta" . Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift. 25 (2) s. 24-33.

Hagberg, J., Sundström, M., & Egels-Zandén, N. (2016) The digitalization of retailing: An exploratory framework. International Journal of Retail & Distribution Management, 44(7): 694-712.

Hagberg, J. & Kjellberg, H. (2016) Ständigt slölyssnande: Om digitaliseringens påverkan på musikkonsumtionen. Kulturella Perspektiv, 25(2): 16-23.

Hansson, N. ; Petersson McIntyre, M. (2016). Konsumtionskultur och digitalisering. Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift. 25 (2) s. 2-5.

Fuentes, C. ; Hansson, N. (2016). Materialiserad moral. Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift. 25 (2) s. 6-15.

Egels-Zandén, N. ; Hansson, N. (2015). Supply chain transparency as a consumer or corporate tool: The case of Nudie Jeans Co . Journal of Consumer Policy.

Hagberg, J. & Kjellberg, H. (2015) How much is it? Price representation practices in retail markets. Marketing Theory. 5(2): 179-199.

Mason, K., Kjellberg, H., & Hagberg, J. (2015) Exploring the Performativity of Marketing: Theories, Practices and Devices. Journal of Marketing Management. 31(1-2): 1-15.

Fuentes, C. ; Hansson, N. (2014). Green shopping apps as market devices: materialities, competences and moralities. www.nrwa.se.

Hansson, L. (2014). Enhancing consumer power? A case study of the construciton of ethical mobile consumption apps, 4th Nordic Retail and Wholesale Conference, Stockholm 5-6 November

Bokkapitel:

Cochoy, F. & Hagberg, J. (2016) Win, Earn, Gain: Gamification in the History of Retailing. In The Business of Gamification: A Critical Analysis, edited by Dymek, Mikolaj and Zackariasson, Peter. - London & New York : Routledge. - 9781138824164 ; s. 81-98.

Konferensbidrag:

Cochoy, F., Hagberg, J. and Kjellberg, H. (2016), “The ethno-graphy of prices: on the fingers of the (in)visible hand (1922-1947)”, On the Development of Ethnographic Organization Studies, Organization Special Issue Workshop, O’Doherty, D., Neyland, D. and Czarniawska B. (eds.), University of Manchester, November 23rd.

Thomé. K., Hagberg, J., Kjellberg, H. (2016) ”Digitalisation diffusion in grocery retailing: a tropicalization case, Nordic Retail and Wholesale Conference, Aarhus, Denmark, 9-10 November.

Cochoy, F., Hagberg, J., Kjellberg, H. (2016) ”On the origins and challenges of price digitization”, Nordic Retail and Wholesale Conference, Aarhus, Denmark, 9-10 November.

Cochoy, F., Hagberg, J. and Kjellberg, H.(2016) "Origines et enjeux de la numérisation des prix : un siècle de codage et d’affichage des prix dans la distribution", 19ème colloque Étienne Thil, IMMD – 13 et 14 Octobre, Roubaix.

Cochoy, F., Hagberg, J., and Kjellberg, H. (2016) ”The Tower of Labels: ’Labeling’ in the US grocery store (1922-2016)”, LaPIn workshop, CSI-Mines Paris Tech, Paris, france, October 6-7, 2006.

Hagberg, J., Kjellberg, H. and Cochoy, F., (2016) “Loyalty and price mediations: Tracing devices in the history of US grocery retailing”, 2nd workshop on the evolution of the retail trade in the 20th century, Uppsala, Sweden, 22-23 September 2016.

Cochoy, F., Hagberg, J and Kjellberg, H., “On the digitalization of price tags: looking at the mundane fingers of the (in)visible hand (1922-2015)”, 4S/EASST conference, Mundane Market Matters: On the ordinary stuff (and actions and sometimes people) that make markets, Barcelona (Daniel Neyland ed.), August 31-September 3, 2016.

Soutjis, B.; Cochoy, F.; Hagberg, J. (2016). ”How Electronic Shelf Labels ’coopete’ with paper price display: on the resistible digitization of prices in contemporary supermarkets, 23rd Intenational Conference EIRASS, Edinburgh, 11-14 July 2016.

Cochoy, F; Hagberg, J.; Kjellberg, H. (2016). ”Fixing, sticking and computerising prices: a contemporary archaeology of price tags”, 4th Interdisciplinary Market Studies Workshop, School of Management, University of St Andrews, St Andrews, 8-10 June 2016.

Cochoy, F.; Hagberg, J.; Kjellberg, H. (2016). “On the origins andchallenges of price digitization: A century of price coding and price display in grocery stores”, Colloquium on European Research in Retailing (CERR), Toulouse Business School, Toulouse, 2-4 June 2016.

Hagberg, J. ; Sundström, M. ; Egels-Zandén, N. (2015). Digitalization of retailing: A review and framework, 18th EAERCD Conference Rennes, France 1-3 July 2015.

Hagberg, J. Lammgård, C. (2015). Retailing, digitalization and urban freight: A multiple case study of consumer logistics innovations in urban areas. Metrans International Urban Freight Conference 21-23 October 2015 Long Beach, CA.

Hagberg, J. ; Sundström, M. ; Egels-Zandén, N. (2014). Digitalization of retailing: Beyond e-commerce, 4th Nordic Retail and Wholesale Conference, Stockholm 5-6 November 2014.

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?