Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

CSR i det digitala samhället - en netografisk studie

Internet och utvecklingen av det digitala samhället har förändrat hur CSR (Corporate Social Responsibility) kommuniceras. Företagshemsidor, bloggar, social media och mobilapplikationer (appar) är idag vanliga sätt att sprida information om och marknadsföra CSR. Trots dessa dramatiska förändringar av medielandskapet finns det få studier som behandlar hur CSR kommuniceras och reproduceras online.

Syftet med projektet är att undersöka hur CSR produceras och reproduceras online genom företags- och konsumenters online-kommunikation. Detta kommer att undersökas i en netnografisk studie i två steg. I ett första steg studeras hur handeln marknadsför CSR genom en uppsättning digitala verktyg och genom olika kommunikationsstrategier. I ett andra steg riktas intresset mot konsumenters kommunikationspraktiker på nätet och undersöker hur konsumenter använder digitala verktyg för att på olika sätt reproducera handelns CSR-kommunikation.

Studien har som målsättning att bidra till forskningen inom retailmarknadsföring, CSR och digital marknadsföring. Studien förväntas också vara relevant för handelns arbete med att designa och förbättra CSR-kommunikation online.

Medverkande forskare

Christian Fuentes, forskare företagsekonomi

Finansiering

Centre for Retailing vid Göteborgs universitet

Projekttid

2014-2016

Publikationer

Christian Fuentes & Maria Fuentes (2017). ”Making a Market for Alternatives: Marketing Devices and the Qualification of a Vegan Milk Substitute”. Journal of Marketing Management.

 

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-06-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?