Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Consumption and intergenerational relationships

”Consumption and intergenerational relationships. Broadening interpretive research on family consumption by focusing on the grandparent-parent-grandchild relationship” är ett forskarnätverk på temat mor/farföräldrar och barnbarn i konsumtionskulturen. De medverkande forskarna kommer från Danmark, Sverige, Finland, Storbritannien och Nya Zeeland. Främsta syftet är att diskutera teori- och metodutveckling på området, men ambitionen är också att samarbetet inom nätverket skall resultera i projektansökningar och publikationer. Den främsta aktiviteten är tre workshops:

  • Grandparents, Parents and Grandchildren in Consumer Culture (Gothenburg, February 2018)
  • Methodology and intergenerational issues (Edinburgh November 2018)
  • Intergenerational Relations in Consumer Culture (Aalborg September 2019)
     

Projektledare
Malene Gram, docent, samhällsvetenskapliga fakulteten, Aalborg universitet

Medverkande forskare från CFK
Helene Brembeck, professor etnologi
Barbro Johansson, docent i etnologi

Övriga medverkande forskare
Stephanie O’Donohoe, University of Edinburgh
Caroline Marchant, University of Edinburgh
Marie Mikkelsen, Aalborg Universitet
Anne Kastarinen, Tammerfors Universitet
Helle D. Pedersen, Aalborg universitet
Heike Schänzel, Nya Zeeland Auckland University of Technology

Finansiering
Danmarks forskningsråd (700 000 Dkr)

Projekttid
November 2017-Dec 2019

Publikation
Gram, Malene, Stephanie O’Donohoe, Caroline Marchant, Helene Brembeck, Heike Schänzel, Anne Kastarinen. 2017. “Consumption and intergenerational relationships: broadening interpretive research on family consumption by focusing on the grandparent-grandchild relationship”. Interpretive Consumer Research, Stockholm, april 2017. Conference paper.

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-10-02
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?