Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

All aboard - Genusmedveten design som potential för tillväxt

Syftet med projektet är att undersöka vilka möjligheter och problem som finns med att använda jämställdhet som ett medel för att nå nya marknader. Detta görs genom att dokumentera och utvärdera en tidigare satsning som Vinnova delfinansierat och som resulterade i en konceptbåt som bättre tar tillvara kvinnors önskemål.

Varför engagerade sig de deltagande företagen och vad förväntade de sig att få ut av processen? Vilka val och avväganden gjordes av projekt-teamet och varför? Hur lades strategierna och arbetet upp? Studien kommer att genomföras med analys av dokument från projektet, intervjuer med deltagande företag samt en analys av rapporteringen i media och projektets kommunikationsstrategier.

Projektet kommer att resultera i utvecklingen av en teoretisk modell som förmedlar kunskap och erfarenhet genom att identifiera de strategier för jämställd tillväxt som fungerat, diskutera varför de fungerat samt problematisera strategier som inte fungerat.

Finansieras av Vinnova.

Publikationer

Petersson McIntyre, M. (2015). Queering all aboard: challenging the maleness of the leisure boat. International Journal of Entrepreneurship and Small Business. 24 (1) s. 4-22

Petersson McIntyre, M. (2014). Jämställdhet på köpet? Marknadsfeminism, innovation och normkritik. Vinnova Rapport 2014:02 . Stockholm: Vinnova. ISBN/ISSN: 978-91-87537-11-0

 

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-04-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?