Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konsumtionsrapporten 2009

Nyhet: 2009-12-14

 

I Konsumtionsrapporten 2009 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2008. Rapporten inleds med en översikt av offentlig statistik om hushållens utgifter och välbefinnande. Därefter analyseras två områden djupare av forskare knutna till CFK. Sist i rapporten finns bilagor med detaljerad statistik. Nedan finns en sammanfattning av innehållet.

Läs hela rapporten (pdf)


SAMMANFATTNING 

Basfakta

· Hushållens totala konsumtion uppgick till 1 417 miljarder kronor under 2008
· Hushållen konsumerade 0,3 % mindre jämfört med 2007 och 27 % mer jämfört med 1998 (Fasta priser, dvs rensat för prisförändringar) 
· Priserna ökade 3,4 % mellan 2007 och 2008. 1998-2008 har priserna ökat med 17 %
· De konsumtionsområden som ökat mest sedan 2007 är:
     - Kommunikation, 5%
     - Hälso- och sjukvård, 3,9%      
     - Fritid, underhållning och kultur, 2,4%
· De konsumtionsområden som ökat mest mellan 1998 och 2008 är:
      - Kommunikationstjänster, 123%
      - Fritid, underhållning och kultur, 73%
      - Möbler, hushållsartiklar och underhåll, 77% 
      - Kläder och skor, 60 %
· Det konsumtionsområde som minskat mest sedan 2007 är:
      - Transporter, -8,4 %
· Ensamstående med barn har lägst utgifter för t ex livsmedel, transporter och fritid (med hänsyn till hushållets sammansättning)
· Sambor utan barn har högst utgifter för t ex utemåltider och möbler/inredning
· Män spenderar mer än kvinnor på alkoholhaltiga drycker, drift av bil, tobak och lek, sport, hobby m m.
· Män spenderar mindre än kvinnor på personlig hygien, underkläder, skor, övriga tjänster och lokalresor.
· Miljömärkta livsmedel ligger på 3,4 % av alla livsmedel hushållen köper vilket är en ökning från 2,7%(2007). År 2006 var andelen 2.2%.

Fördjupningar

· Under 2008 konsumerade hushållen i Sverige cirka 8 procent mindre inom kategorin transporter, vilket är en stor förändring och den enskilda post som förändrades mest under 2008. En stor del av förklaringen till denna förändring står att finna i den svenska konsumtionen (och driften) av bilar under 2008.

· Fyrtiotalisterna framställs som den mest köpstarka gruppen i Sverige, men är samtidigt återhållsamma i sin konsumtion. En överdriven mediebild av en köpglad generation med stor köpkraft tar inte hänsyn till kulturella aspekter såom ideal om återhållsamhet och sparsamhet vid framställningen av fyrtiotalisterna som vår tids potentiella storkonsumenter.

AV:

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2011-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?