Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • En marknad för nostalgi

    [2017-04-21] Vad är nostalgi? En saknad efter tider som flytt, en längtan tillbaka till barndomen? Kanske det, men etnologerna och konsumtionsforskarna Helene Brembeck och Niklas Sörum har en annan vinkling, nämligen hur nostalgi iscensätts på en konsumtionsmarknad. I projektet ¿Re:heritage - Cirkulering och kommodifiering av ting med historia¿ har de undersökt tre köpstråk i Göteborg som inriktar sig på att sälja gamla saker på nya sätt.

  • CFK-forskare populära i media

    [2017-04-03] Forskningen som bedrivs på Centrum för konsumtionsvetenskap har ofta intresse för en bredare allmänhet och tas därför också ofta upp i media. Den senaste tiden har två CFK-forskare, Magdalena Petersson McIntyre och Ulrika Holmberg, varit särskilt synliga i tidningar, radio och på webben.

  • E-handel av mat - en växande trend

    [2017-03-20] För barnfamiljer är tiden direkt efter arbetsdagens slut ofta den stressigaste på hela dagen. Ska man dessutom fatta beslut om middagsmat och åka till butiken och handla kan det bli så mycket att man börjar leta efter andra alternativ. E-handel av mat är en möjlighet att avlasta familjer i vardagen och tillföra ett mervärde i form av kvalitet och ökade matkunskaper. I projektet Innovativa inköpsstrategier för hushållens matinköp studerar Anna Post e-handeln av mat från ett konsumentperspektiv.

  • Hur underlättas hushållens återvinning av batterier?

    [2017-03-03] Batterier av olika slag utgör en del av hushållsavfallet som inte får så stor uppmärksamhet. Det finns dock flera viktiga skäl till att batterier bör återvinnas. I forskningsprojektet ¿Effektivare insamling av batterier¿, finaniserat av Energimyndigheten, har forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Chalmers undersökt hushållens förutsättningar och rutiner när det gäller batteriåtervinning. Projektet har nu fått finansiering för ytterligare två år.

  • Mor- och farföräldrars konsumtion - en fråga om identitet

    [2017-02-10] Mor- och farföräldrar är en konsumentgrupp som ofta är mycket aktiv. De köper julklappar och födelsedagspresenter till sina barnbarn, tar med dem på café- och restaurangbesök och turistar med dem både när och fjärran. Trots detta har ännu inte så mycket forskning gjorts om detta ämne. Anne Kastarinen från universitetet i Tampere är dock ett undantag. Nyligen besökte hon CFK och presenterade resultaten från sin kommande avhandling med arbetsnamnet ¿Narratives of grandparental consumption¿.

  • Att älska sitt jobb - den nya normen

    [2017-01-10] Att älska sitt jobb är väl toppen. Eller? I den nya boken, Att älska sitt jobb, diskuterar Magdalena Petersson McIntyre varför allt fler i dag säger sig göra det, hur det har blivit normalt och vad det betyder för arbetande människor.

  • Konsumtion av möbler och heminredning ökar kraftigt

    [2016-12-16] Konsumtion av möbler och inredning har ökat kraftigt i Sverige under senare år. Svenska folket slänger stora mängder mat. I båda fallen underskattar konsumenterna mängderna. Det är en del av innehållet i Konsumtionsrapporten 2016, från Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

  • Forskningsprojekt för att öka barns delaktighet i stadsplanering

    [2016-11-21] Barn och ungas upplevelse av sin stad skiljer sig ofta från vuxnas. Men ofta är de inte direkt involverade i stadsplanering. Hur kan de involveras mer? Det är frågan för ett nytt projekt på Centrum för konsumtionsvetenskap.

  • "Tekniska avfallslösningar måste ta in kunskap om människor"

    [2016-10-14] När nya lösningar för insamling och återvinning av avfall designas är det ofta tekniken som står i centrum. Hur människor beter sig och använder systemen glöms ibland bort. Robin Kalmendal, agronom på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är ny medarbetare på Centrum för konsumtionsvetenskap och ska i ett projekt titta på hur man bättre kan införliva kunskap om människors praktiker i designen av avfallssystem.

  • Hållbar konsumtion och butiken

    [2016-10-04] Butiken lyfts ofta fram som ett viktigt verktyg för främjandet av hållbar konsumtion. Men vad kan butiken egentligen göra för att få oss att konsumera mer hållbart? Den 12 oktober föreläser Christian Fuentes på Göteborgs miljövetenskapliga centrum med utgångspunkt i sin forskning om hållbar konsumtion.

Fler nyheter

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2017-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://cfk.gu.se/aktuellt/nyheter/
Utskriftsdatum: 2017-05-01