Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Nyheter

  • En marknad för nostalgi

    [2017-04-21] Vad är nostalgi? En saknad efter tider som flytt, en längtan tillbaka till barndomen? Kanske det, men etnologerna och konsumtionsforskarna Helene Brembeck och Niklas Sörum har en annan vinkling, nämligen hur nostalgi iscensätts på en konsumtionsmarknad. I projektet ¿Re:heritage - Cirkulering och kommodifiering av ting med historia¿ har de undersökt tre köpstråk i Göteborg som inriktar sig på att sälja gamla saker på nya sätt.

  • CFK-forskare populära i media

    [2017-04-03] Forskningen som bedrivs på Centrum för konsumtionsvetenskap har ofta intresse för en bredare allmänhet och tas därför också ofta upp i media. Den senaste tiden har två CFK-forskare, Magdalena Petersson McIntyre och Ulrika Holmberg, varit särskilt synliga i tidningar, radio och på webben.

  • E-handel av mat - en växande trend

    [2017-03-20] För barnfamiljer är tiden direkt efter arbetsdagens slut ofta den stressigaste på hela dagen. Ska man dessutom fatta beslut om middagsmat och åka till butiken och handla kan det bli så mycket att man börjar leta efter andra alternativ. E-handel av mat är en möjlighet att avlasta familjer i vardagen och tillföra ett mervärde i form av kvalitet och ökade matkunskaper. I projektet Innovativa inköpsstrategier för hushållens matinköp studerar Anna Post e-handeln av mat från ett konsumentperspektiv.

  • Hur underlättas hushållens återvinning av batterier?

    [2017-03-03] Batterier av olika slag utgör en del av hushållsavfallet som inte får så stor uppmärksamhet. Det finns dock flera viktiga skäl till att batterier bör återvinnas. I forskningsprojektet ¿Effektivare insamling av batterier¿, finaniserat av Energimyndigheten, har forskare från Centrum för konsumtionsvetenskap och Chalmers undersökt hushållens förutsättningar och rutiner när det gäller batteriåtervinning. Projektet har nu fått finansiering för ytterligare två år.

  • Mor- och farföräldrars konsumtion - en fråga om identitet

    [2017-02-10] Mor- och farföräldrar är en konsumentgrupp som ofta är mycket aktiv. De köper julklappar och födelsedagspresenter till sina barnbarn, tar med dem på café- och restaurangbesök och turistar med dem både när och fjärran. Trots detta har ännu inte så mycket forskning gjorts om detta ämne. Anne Kastarinen från universitetet i Tampere är dock ett undantag. Nyligen besökte hon CFK och presenterade resultaten från sin kommande avhandling med arbetsnamnet ¿Narratives of grandparental consumption¿.

Fler nyheter

Kalender

Till kalendern

Sidansvarig: Henric Karlsson |Sidan uppdaterades: 2011-06-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?